از زمانی که مایکروسافت سرویس اشتراک بازیهایش را با نام گیمپس (Xbox Game Pass) خود را در سال ۲۰۱۷ راهاندازی کرد، توانست مخاطبان زیادی را پس از شکستهای پی در پی ایکس باکس وان (Xbox One) به سمت خود جذب کند و دوباره تبدیل به تهدید بزرگی برای پلیاستیشن شود. در این بین سونی هم دید که سرش بیکلاه مانده، اقدام به مقابله به مثل کرد و سرویسی تحت نام پی اس پلاس (PS Plus Premium) را عرضه کرد. وقتی کمپانی سونی وارد این عرصه شد، مخاطبان زیادی اقدام به مقایسه گیمپس و پلی استیشن پلاس کردند و جبههگیریهای آنها در این بخش هم استارت خورد.
البته سرویس پلاس در اولین روزها با داشتن عناوینی مانند Stray ،Deliver Us the Moon و محصولات بعدی مانند سری Yakuza، توانست خودش را در دل گیمرها جا کند. بر همه مسلم است که سرویس گیمپس شروع کننده این رقابت بود و با توجه به این میدانیم این سرویس سونی را ترغیب کرد تا وارد رقابت شود و هر لحظه برای تقویت خود تلاش کند. اکنون که سرویس پلاس سونی با ظاهر جدید دوباره متولد شده است، ارزش این را دارد که نگاهی بیندازیم به این دو سرویس اشتراکی و ببینیم که کدام یک برتر و بهتر برای گیمرها هستند. در ادامه با مجله پاکسیت همراه باشید.
تعداد بازی
اساسا، طرز کار با این سرویسهای اشتراکی به گونهای است که کاربران از اشتراک این سرویسها خریداری میکنند و بلافاصله به مجموعهای از بازیها دسترسی پیدا میکنند. معمولا هم هر ماه عناوین جدیدی نیز به مجموعه بازیهای هر سرویس اضافه میشود، از طرفی هم عناوین دیگر به تدریج با پایان قراردادی که با ناشران و توسعهدهندگان بسته شده، از سرویس خارج میشوند.
البته بازیکنان میتوانند به هر بازی که در حال حاضر در سرویس حضور دارد، دسترسی داشته باشند، اما هر زمان که یکی از آنها حذف شد، دسترسی را برای همیشه از دست میدهند. با این حال، آنچه به جذابتر کردن مجموعه بازیهای پلیاستیشن پلاس کمک میکند، این واقعیت است که در آن تعدادی عناوین پلیاستیشن که در نسلهای مختلف عرضه شدهاند، حضور دارند. این تعداد بازی شامل ۷۰۰ عدد عنوان است که حسابی سرتان را گرم میکند.
در برابر سرویس اشتراکی سونی، سرویس ایکسباکس یعنی گیمپس (Xbox Game Pass) را داریم که از لحاظ تعداد بازی نسبت به حریف خود دارای مجموعهی کوچکی است. در حالی که لیست عناوین این سرویس هر ماه تغییر میکند، اما به طور متوسط تعداد بازیهای گیمپس در حدود ۴۰۰ عدد بازی است. شایان ذکر است که یک نکته مهم در این مورد وجود دارد که اعداد به تنهایی آن را نشان نمیدهد.
حتی با وجود این که سونی اعلام کرده که بازیهای انحصاری و جدید در روز اول در سرویس پلاس عرضه نخواهند شد، مایکروسافت مجدداً تأیید کرده است که تمام محتوای فرست پارتی آن، روز اول در سرویس گیمپس عرضه خواهد شد. اگر کمی به این مورد دقت کنید، میفهمید که چقدر این تصمیم مایکروسافت به سود گیمرها است و ارزشمند است.
برنده این بخش؟
مسلماً مهمترین بخش مقایسهای که باید بین سرویس گیمپس و پلیاستیشن پلاس انجام شود، نوع محتوایی است که این دو سرویس ارائه میدهند. در دنیایی که تحت سلطه سرمایه و پول است، با توجه به مقدار سرمایهگذاری هر دو کمپانی، بهتر میشود فهمید که کدام یک از آنها برتر هستند. این مورد ممکن است برای عدهای جالب باشد و برای عدهای خیر که مایکروسافت و سونی برای نشان دادن ارزش خود، در تلاش هستند تا راههای مشابه و در عین حال منحصر به فردی را در این زمینه دنبال کنند. آنچه در مورد پلیاستیشن پلاس و گیمپس تنها با یک نگاه گذرا مشخص است، این است که سونی از لحاظ تعداد عناوین ون ارائه محتوا بهتر عمل کرده است.
محتوای اضافی
همانطور که میدانید یا شاید هم نمیدانید، پلی استیشن پلاس پریمیوم (PlayStation Plus Premium) شامل محتواهای اضافی است که بازیکنان میتوانند با تهیه اشتراک پلاس به آنها دسترسی داشته باشند. یکی از محتواهای اضافی برجسته سرویس پلاس، پلی استیشن پلاس اکسترا (PS Plus Extra9) نام دارد که بازیکنان میتوانند از طریق بخش Essential به عناوین ماهانه قدیمی موجود در آن دسترسی داشته باشند.
وقتی صحبت از محتوای اضافی میشود، همه فکرشان به سمت بستههای الحاقی یا از این دست موارد میرود. اما قضیه فقط این نیست و مایکروسافت و سونی کارهایی در زمینههای دیگر نیز انجام دادهاند. یکی از محتواهای اضافی که در ابتدا به رشد سریع Xbox Game Pass کمک کرد، قراردادی بود که مایکروسافت برای اضافه کردن امکانات سرویس EA Play به سرویس گیمپس با کمپانی الکترونیک آرتز منعقد کرد. طی این قرارداد اگر کاربری نسخه آلتیمیت اشتراک گیمپس را خریداری میکرد، بلافاصله میتوانست علاوه بر امکانات گیمپس، از امکانات سرویس EA Play هم بهره ببرد و دسترسی داشته باشد. سونی در تلاش برای رقابت با مایکروسافت، معامله مشابهی با یوبیسافت انجام داد که در طول سال ۲۰۲۲، ۵۰ مورد از آثار معروف این ناشر متعاقباً از طریق سرویس +Ubisoft روی سرویس پلیاستیشن پلاس قرار گرفتهاند یا خواهند گرفت.
برنده این بخش؟
در این بخش مایکروسافت فعلا با توجه به قراردادهایی که با کمپانیها بسته، یکهتازه میدان است.
قیمتگذاری و پلتفرمها
با گذر از بحث محتوای این دو سرویس، تفاوت قابل توجهی بین پلی استیشن پلاس و ایکس باکس گیم پس در مورد هزینه اشتراک وجود دارد. سونی در حال حاضر هر ماه 17.99 دلار برای پلی استیشن پلاس پریمیوم از مشترکین دریافت میکند. از طرف دیگر، همچنین قیمت اشتراک سه ماهه را به قیمت 49.99 دلار یا سالانه 199.99 دلار به فروش میرسانند. لازم است بدانید که سرویس پلی استیشن پلاس تنها در کنسولهای PS4 و PS5 بصورت کامل خدماتش را ارائه میکند و باید به این نکته هم اشاره کرد که دارندگان رایانه شخصی میتوانند برنامهی مربوط به این سرویس را دانلود کنند تا بتوانند بازیهای موجود در سرویس را بصورت استریم روی سیستمشان اجرا کنند.
در طرف دیگر میدان، مهم نیست که مشترکین Game Pass مایکروسافت کدام نسخه از اشتراک را خریداری کنند، چون در نهایت به میزان قابل توجهی قیمت به مراتب کمتری نسبت به پلی استیشن پلاس پریمیوم پرداخت خواهند کرد. به عنوان مثال، نسخه پایه اشتراک که روی Xbox و PC موجود است، فقط 9.99 دلار در ماه هزینه دارد، شگفت انگیز نیست؟ نسخه آلتیمیت گیمپس که امکان دسترسی به اکثر بازیها را فراهم میکند، هزینهای ماهانه حدودا 14.99 دلار دارد. این بدان معنا است که بازیکنان میتوانند انتظار داشته باشند سالانه 119.88 دلار یا 179.88 دلار پرداخت کنند، بسته به اینکه کدام نسخه از Game Pass را انتخاب کنند.
برنده این بخش؟
بنابراین در حالی که ترجیحات و سلیقه شخصی هر شخصی به طرز قابل توجهی فرق دارد، نمی توان انکار کرد که مایکروسافت درحال حاضر شرایط مقرون به صرفهتری را ارائه میکند. جالب است بدانید که مایکروسافت از بازیکنان تازه وارد Xbox و PC برای استفاده از سرویس گیمپس به مدت یک ماه آزمایشی تنها با 1 دلار دریافت میکند. در مقایسه، سونی نسخه آزمایشی رایگان پلی استیشن پلاس را فقط به مدت یک هفته ارائه میکند که در مقابل کار مایکروسافت مضحک به نظر میرسد.
امکانات اضافی
تا اینجای کار بازیهای ارائه شده در هر دو سرویس برای مشترکین راضی کننده بودند و باعث شدهاند تا وفاداریشان به هر دو سرویس بیشتر شود، اما کمپانی سونی و مایکروسافت هنوز تا این حد راضی نشدهاند و ویژگیهای اضافی را در تلاش برای جذب بازیکنان بیشتر به این دو سرویس اضافه کردهاند. در سرویس پلیاستیشن پلاس، مشترکین میتوانند به لطف ابتکار سیستم تست سونی چندین بازی مانند Horizon Forbidden را تست کنند و اگر خوششان آمد، آن را ادامه دهند. آنها علاوه بر این که میتوانند فایلهای ذخیره شده خود را در فضای ابری آپلود کنند، اگر جزو بازیکنان سطح Premium باشند، این توانایی را دارند که بازیهای خود را بهجای دانلود آنها، اجرا کنند. اگر یادتان باشد، ویژگی زمانی مشخصه سرویس PS Now بود! در حال حاضر این سرویس تنها راهی است که مشترکین میتوانند به عناوین PS3 دسترسی داشته باشند.
وقتی صحبت از ویژگیهای اضافی سرویس Xbox Game Pass میشود، با خود میگویم که واقعا نیازی به ویژگی اضافی در این سرویس نیست! چون خود این سرویس به قدری خوب است که خیال آدم را راحت میکند. اما ویژگی که مایکروسافت برای این سرویس در نظر گرفته، به دو قسمت تقسیم میشود. اول این که میتوانید امکان اجرای مستقیم بزرگترین بازیهای سرویس را به طور مستقیم روی دستگاههای تلفن همراه و تلویزیون (نه هر تلویزیونی)، از طریق Xbox Cloud Gaming داشته باشید که مسلماً ویژگی برجسته اشتراک آلتیمیت است. دوم این که بازیکنان میتوانند از طریق اچیومنت مایکروسافت، صرف نظر از اینکه کدام مدل اشتراک را انتخاب میکنند، امتیاز دریافت کنند و از دوستان خود جلو بزنند.
برنده این بخش؟
با توجه به تلاشهای دو رقیب، به نظر بنده بهتر است تساوی را در این بخش اعلام کنیم، چون هر دو فعلا در یک سطح عمل میکنند، مگر این که در آینده وضعیت جور دیگری باشد.
کدام یک در ایران به دردمان میخورد؟
ببینید دوستان، بیایید طرفداری از فلان برند یا کمپانی را کنار بگذاریم (جوری طرفداری نکنیم که انگار از آن شرکت سهام داریم) و عاقلانه انتخاب کنیم. الان با توجه به وضعیت اقتصادی بد اکثر مردم، اولویت با هزینهای است که بابت خرید اشتراک به کمپانی صاحب سرویس تقدیم میکنید. پس با یک حساب و کتاب سر انگشتی معلوم است که باید سراغ کدام اشتراک بروید.
در مورد سرویس پلیاستیشن پلاس باید بگویم که شرایط سونی نسبت به این سرویس بسیار سختگیرانه است و باید هزاران جور مشکل را پشت سر بگذارید تا بتوانید از این سرویس به خوبی استفاده کنید. چرا؟ چون شبکه PSN سونی پایداری خوبی ندارد و هر چند وقت فیلش یاد هندوستان میکند و تا میتواند اذیت کردن کاربران خود میپردازد. حالا آن بحث جهنم، قیمت زیاد اشتراک این سرویس باعث میشود اول بگویید یا خدا بعد بگویید همین یک بازی که خود پلیاستیشن برای نشان داده قدرت دسته دارد، برای ما کافی است.
در آخر باید بگویم که سرویس گیمپس در این مملکت بیشتر با شما رفیق خواهد بود و خوب راه میآید تا سرویس رقیب پلیاستیشن پلاس که فعلا روی خوشی به گیمرهای عزیز ایرانی نشان نمیدهد. پس با یک دو دو تا چهارتای دقیق وضعیت خود را بسنجید و بعد سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنید.
جمعبندی
در آینده به نظر میرسد که در بحث ویژگیهای اضافی، این دو سرویس نسبت به هم همگراییهایی خواهند داشت. چون مایکروسافت اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد در ماههای آینده طرح تست بازی خود را برای Game Pass ارائه کند (این ویژگی هماکنون در سرویس پلیاستیشن پلاس وجود دارد). در مقابل، سونی اعلام کرده است که در حال ساخت سیستم جوایز خود به نام PlayStation Stars است. البته سونی جزئیات خاصی در این خصوص بروز نداده، اما مشخص شده است که مشترکین سرویس پلیاستیشن پلاس میتوانند از تخفیفهای فروشگاه پلیاستیشن برخوردار شوند.
در کل اگر کنسول دارید که هیچ، چون انتخابتان مبتنی بر نوع کنسولتان خواهد بود. اما اگر کنسول ندارید و میخواهید بخرید، این مقاله سعی دارد که شما را در انتخابتان یاری کند. پس باز هم میگویم که با اولویت دهی به ویژگیهایی که میخواهید، میتوانید بهترین سرویس اشتراکی را تشخیص، انتخاب و به بهترین نحو استفاده نمایید. اگر نظر و پیشنهادی در این رابطه دارید، لطف میکنید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید و اگر نیازمند اطلاعات بیشتر بودید، میتوانید به سایت رسمی ایکسباکس و پلیاستیشن مراجعه کنید.
سرویس گیمپس با قیمت ۹.۹۹ دلار در ماه نسبت به قیمت ۱۷.۹۹ در ماه اشتراک پلیاستیشن پلاس ارزانتر است.
سرویس پلیاستیشن پلاس دارای ۷۰۰ عنوان از ژانرهای مختلف، بیشترین دارنده بازیهای ویدئویی نسبت به رقیب خود یعنی سرویس گیمپس است.