بازی ماجراجویی زیبای Somerville پس از یک سال انحصار بر روی کنسولهای ایکس باکس، اکنون راهی پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ شده است. Somerville توسط استودیوی تازه تأسیس Jumpship و با همکاری دینو پاتی، بنیانگذار استودیوی مشهور Playdead ساخته شده است. این بازی در نوامبر ۲۰۲۲ برای ایکس باکس و کامپیوترهای شخصی منتشر شد و نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد. حال پس از گذشت یک سال، علاقهمندان به بازیهای ماجراجویی و داستانمحور میتوانند این بازی زیبا را روی کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ۵ نیز تجربه کنند. نسخههای پلی استیشن Somerville بهینهسازیهای خاصی برای پلی استیشن ۵ دارند و از ویژگیهای نوآورانهای مانند تریگرهای لمسی دوالسنس پشتیبانی میکنند تا تجربهای غوطهورکنندهتر را برای بازیکنان فراهم کنند.
Somerville یک بازی علمی-تخیلی ماجراجویی است که داستان آن درباره یک خانواده است که سعی دارند از یک حمله بیگانه فرار کنند. این بازی در سبک ماجراجویی-حل معما محیطی ساخته شده و شباهتهایی به بازیهای موفق این سبک مانند Limbo و Inside دارد. داستان بازی با برخورد یک شهابسنگ و وقوع یک انفجار شروع میشود. سپس موجودات فضایی وارد شهر شده و آن را تسخیر میکنند. بازیباز کنترل شخصیت اصلی به نام کارتر را برعهده دارد که باید همراه با خانوادهاش از تهاجم بیگانگان فرار کند و راهی برای بقا پیدا نماید.
گیمپلی Somerville شامل حل معماهای محیطی، اکتشاف مناطق، فرار از دشمنان و پیدا کردن مسیر در میان فضاهایی خطرناک و مرموز است. داستان بازی از طریق صحنههای سینماتیک بیکلام روایت میشود. یکی از نکات قابل توجه Somerville، طراحی هوشمندانه مراحل و چالشهای آن است که بازیباز را وادار به تفکر خلاقانه میکند تا راه حلهایی برای پیشروی پیدا کند. عناصری مانند نور و سایه، جاذبه و حرکت اشیاء به شکلی ظریف در طراحی معماها به کار گرفته شدهاند.
انتشار Somerville روی پلی استیشن، نشاندهنده روند رو به رشد عرضه بازیها روی پلتفرمهای متعدد پس از پایان دوره انحصار موقت است. این امر باعث میشود تا بازیبازان بیشتری بتوانند این عناوین را تجربه کنند. عرضه Somerville روی پلیاستیشنها میتواند باعث افزایش شهرت و فروش این بازی شود. همچنین جذابیت اشتراک سرویس PS Plus را نیز برای دارندگان پلیاستیشن افزایش میدهد.
عرضه بازی Somerville روی پلی استیشن نشان میدهد شرکتهای بازیسازی در حال تجدید نظر در رویکرد انحصاری خود هستند. در گذشته، عناوین معمولاً به صورت انحصاری و محدود به یک پلتفرم عرضه میشدند. اما امروزه شاهد آن هستیم که بازیها پس از مدتی به پلتفرمهای دیگر نیز وارد میشوند.
دلایل این تغییر رویکرد را میتوان اینگونه برشمرد:
- افزایش فروش و درآمدزایی: با عرضه روی پلتفرمهای بیشتر، بازیسازان میتوانند به بازارها و مشتریان جدیدی دسترسی پیدا کنند.
- دسترسپذیری بیشتر برای بازیبازان: بازیبازان آزادی عمل بیشتری برای تجربه بازیها روی سختافزار مورد علاقه خود خواهند داشت.
- کاهش هزینههای توسعه: استفاده از موتورهای بازیسازی چندپلتفرمی مانند یونیتی، هزینههای توسعه را کاهش میدهد.
- تقویت رقابت پذیری: در دسترس بودن روی پلتفرمهای متعدد، باعث تقویت رقابتپذیری در برابر رقبای انحصارگراتر میشود.
البته همچنان عناوین انحصاری برای شرکتهای بازیسازی ارزشمند هستند. اما روند کلی به سمت چندپلتفرمی شدن و در دسترس قرار دادن بازیها روی سختافزارهای متعدد در حرکت است. در نهایت، در دسترس بودن عناوین بیشتر روی پلتفرمهای متعدد، به نفع صنعت بازیسازی، توسعهدهندگان و بازیبازان است. امیدواریم شاهد ادامه این روند و عرضه بازیهای بیشتر پس از پایان دوره انحصار موقت باشیم.