اسکوئر انیکس اعلام کرد که یکی از محبوبترین بازیهای نقشآفرینی خود به نام 2 Octopath Traveler در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی برای کنسول ایکس باکس و رایانههای شخصی ویندوز عرضه خواهد شد. Octopath Traveler که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، یکی از محبوبترین بازیهای نقشآفرینی اسکوئر انیکس به شمار میرود که با استقبال بسیار خوبی از سوی بازیکنان و منتقدان روبرو شد. این بازی از هنر پیکسلی زیبا و مکانیک بازی سنتی نوبتی بهره میبرد که امروزه کمتر در RPGهای اسکوئر انیکس دیده میشود.
قسمت دوم این بازی با نام Octopath Traveler 2 در سال ۲۰۲۱ منتشر شد که همچنان از ویژگیهای برجستهٔ قسمت اول استفاده کرده است. Octopath Traveler در سال ۲۰۲۱ بر روی سرویس ایکس باکس گیم پس موجود بود اما یک ماه پس از انتشار Octopath Traveler 2 از این سرویس حذف شد. اکنون قسمت دوم این بازی نیز در اوایل سال ۲۰۲۴ برای کنسولهای ایکس باکس و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد. این اتفاق میتواند گام مثبتی برای توسعه کتابخانه بازیهای نقشآفرینی اسکوئر انیکس بر روی پلتفرمهای مایکروسافت باشد.
اعلام این خبر، با واکنشهای مثبت بازیکنان ایکس باکس همراه بود، اما برخی ابراز نارضایتی کردند که ایکس باکس همچنان در زمینهٔ بازیهای آرپیجی ژاپنی عقب است. بازیهای آرپیجی ژاپنی یا JRPG که محصول کشور ژاپن هستند، معمولاً مخاطبان زیادی در آمریکا و اروپا ندارند و بیشتر طرفداران آنها از کنسولهای نینتندو و پلیاستیشن استفاده میکنند. از این رو، عرضه Octopath Traveler بر روی ایکس باکس میتواند فرصت خوبی برای جذب بازیکنان جدید باشد.
فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکس باکس، با خرید برخی استودیوهای بازیسازی و عرضه بازیهای محبوب آرپیجی مانند فاینال فانتزی، تلاش دارد تا مخاطبان جدیدی را به سمت اکسباکس جذب کند. او همچنین ابراز امیدواری کرده است که بازیهای Final Fantasy 7 Remake و Final Fantasy 16 نیز به ایکس باکس معرفی شوند. ایکس باکس با بازیهای تیراندازی چندنفره مانند Halo شناخته میشود. اسپنسر میخواهد با متنوع کردن انتخاب بازیها، ایکس باکس را از یک سکوی صرفاً مخصوص بازیهای تیراندازی خارج کند و بخشی از بازار محبوب RPGهای ژاپنی را نیز به دست آورد.
در مجموع، عرضه Octopath Traveler 2 بر روی ایکس باکس میتواند گام مهمی در راستای تنوع بخشیدن به پلتفرم ایکس باکس و جذب علاقهمندان به سبک RPG ژاپنی باشد. البته باید دید آیا استراتژی اسپنسر برای جذب مخاطبان جدید از طریق گسترش انتخاب بازیهای آرپیجی موفق خواهد بود یا خیر.