شواهد و قرائن جدیدی حاکی از آن است که مایکروسافت و بخش بازیهای ویدئویی آن یعنی ایکسباکس، قصد دارند چندین بازی بزرگ مبتنی بر مالکیت معنوی و حق امتیاز دیگر شرکتها را معرفی کنند که تاکنون هیچگونه اطلاعاتی درباره آنها منتشر نشده است. این شواهد جدید نشان میدهد که نشت اطلاعات بزرگی که در ماه سپتامبر درباره برنامههای آتی ایکسباکس رخ داد، تصویر کاملی از پروژههای در دست اقدام این شرکت به دست نمیدهد. از زمان راهاندازی سرویس اشتراک بازی ایکسباکس گیم پس در سال ۲۰۱۷، مایکروسافت سعی داشته شفافیت بیشتری در ارتباط با برنامههای خود برای عرضه بازیهای جدید ایجاد کند. اما همچنان در مواردی اطلاعات را به صورت محرمانه نگه میدارد.
پروفایل لینکدین کت کارسون، مدیر ارشد توسعه کسبوکار در مایکروسافت، نشان میدهد این شرکت در حال ساخت دو عنوان بازی مبتنی بر مالکیت معنوی دیگران و یک بازی ایکسباکس گیم پس جدید است که هنوز معرفی نشدهاند. با توجه به اینکه پروفایل مذکور هیچ اشارهای به زنیمکس یا بتسدا ندارد، بعید به نظر میرسد بازی مبتنی بر مالکیت معنوی دیگران که در نشت اخیر مطرح شده بود، توسط بتسدا در حال تولید باشد.
استودیوهای اصلی ایکسباکس گیم استودیوز مشغول پروژههای قبلی خود هستند و تنها استودیو دابل فاین به عنوان یک گزینه احتمالی برای تولید این بازیهای مبتنی بر مالکیت معنوی باقی میماند. البته این احتمال هم وجود دارد که این بازیها متعلق به خود مایکروسافت نبوده و تنها مجوز ساخت آنها به شرکتهای دیگر داده شده باشد. به هر حال، این شواهد و قرائن جدید نشان میدهد ایکسباکس همچنان برنامههایی برای معرفی بازیهای بزرگ و غافلگیرکننده در آینده دارد که تا به اینجا کاملا محرمانه نگه داشته شدهاند.
البته با توجه به پیچیدگی فرایند تولید بازیهای ویدئویی، نمیتوان با قطعیت گفت که آیا این پروژههای محرمانه حتما به مرحله عرضه خواهند رسید یا خیر. مایکروسافت باید برنامهریزی دقیق و هوشمندانهای برای افشای اطلاعات این پروژههای مخفی داشته باشد تا بتواند انتظارات را به درستی مدیریت کرده و در نهایت محصولات با کیفیتی را عرضه کند. طرفداران ایکسباکس باید منتظر بمانند تا ببینند این بازیهای احتمالی مبتنی بر مالکیت معنوی دیگران چه زمانی و با چه ویژگیهایی رونمایی خواهند شد.
اینکه آیا این بازیهای احتمالی که شایعه ساخت آنها توسط ایکسباکس منتشر شده، واقعاً ساخته خواهند شد یا خیر، بستگی به چند عامل دارد: اول اینکه آیا ایکسباکس میتواند به توافقات لازم با دارندگان مالکیت معنوی برای این بازیها دست پیدا کند یا خیر. مذاکرات قراردادی در این زمینه میتواند پیچیده و طولانی باشد. عواملی مانند هزینههای مالی و شرایط امتیازدهی نقش مهمی ایفا میکنند. دوم اینکه آیا ایکسباکس منابع کافی برای تولید این بازیها را در اختیار دارد یا خیر. ساخت بازیهای بزرگ و باکیفیت نیازمند تیمهای توسعه باتجربه و استودیوهای مجهز است. آیا استودیوهای فرست پارتی ایکسباکس ظرفیت لازم را دارند یا نیاز است ظرفیتهای جدیدی ایجاد شود.
سوم اینکه آیا از نظر بازاریابی و فروش احتمالی، ساخت این بازیها برای ایکسباکس توجیهپذیر است یا خیر. آنها باید پتانسیل سودآوری این پروژهها را ارزیابی کنند تا ببینند آیا سرمایهگذاری لازم برای تولید بازیها توجیهپذیر است یا خیر. در مجموع، بعید است که همه این بازیهای شایعهشده واقعاً عملی شوند. اما اگر ایکسباکس بتواند به درستی تمام مراحل از مذاکره قرارداد تا تولید و عرضه را طی کند، احتمال دارد چند بازی بزرگ و باکیفیت مبتنی بر مالکیتهای معنوی دیگران را عرضه کند که میتواند برای طرفداران ایکسباکس و گیمپس بسیار جذاب باشد.