طبق اعلام رسمی ایای، بازی آیندهی آیرون من با استفاده از موتور بازیسازی آنریل انجین 5 اپیک گیمز ساخته خواهد شد. آیرون من سومین بازی کامل استودیوی ایای موتیو پس از تأسیس آن در سال 2015 میلادی است. این استودیو قبلاً در ساخت بازی جنگ ستارگان: نبرد جبهه دوم (Star Wars: Battlefront II) با استودیوهای دایس (DICE) و کرایتریون گیمز (Criterion Games) همکاری کرده بود. سپس در سال 2020 میلادی اولین بازی انفرادی خود یعنی جنگ ستارگان: اسکادرانها (Star Wars: Squadrons) را منتشر کرد. اخیراً نیز بازسازی بازی Dead Space توسط آنها در اوایل سال 2023 میلادی با استقبال گستردهی منتقدان روبرو شد و به عنوان یکی از بهترین بازیهای این سال شناخته شده است.
آنریل انجین 5 طی سالهای اخیر به یکی از پرکاربردترین ابزارهای توسعهی بازی تبدیل شده است که توسط بسیاری از استودیوهای شخص ثالث و حتی داخلی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. پیش از انتشار این موتور، اپیک گیمز با شرکت سونی اینتراکتیو انترتینمنت (Sony Interactive Entertainment) برای ساخت پلیاستیشن (PlayStation) و همچنین با استودیو گیرز آو وار (Gears of War) متعلق به مایکروسافت که در حال توسعهی اکس باکس (Xbox) است، برای خلق نمایشگاههای فناوری چشمگیری همکاری کرده بود.
از جملهی این نمایشگاهها میتوان به ماتریکس بیدار (The Matrix Awakens) ساختهی استودیو گیرز آو وار منتشر شده در اواخر سال 2021 اشاره کرد. در سال 2022 نیز شاهد انتشار نخستین بازیهای ساخته شده با آنریل انجین 5 بودیم. بازیهایی مانند ایمورتالز آو آویام، فورت سولیس (Fort Solis) و بازی تازه منتشر شدهی سبک سولز به نام لردهای افتاده. همچنین بازیهای پروفایل بالای دیگری نیز در دست ساخت با این موتور هستند مانند بلک میث: ووکونگ (Black Myth: Wukong)، استالکر 2 (Stalker 2)، آرک 2 (Ark 2)، بازسازی سایلنت هیل 2 (Silent Hill 2 Remake) و سنواز ساگا: هلبلید 2 (Senua’s Saga: Hellblade II) متعلق به مایکروسافت.
اکنون یک عنوان پروازی دیگر نیز به فهرست پروژههای در حال توسعه با آنریل انجین 5 اضافه شده است. در یک پست وبلاگ از طرف ایای موتیو، پاتریک کلاوس مدیرعامل این استودیو تأیید کرد که بازی آیندهی آیرون من قطعاً با آنریل انجین 5 ساخته خواهد شد. بازیهای قبلی موتیو یعنی جنگ ستارگان: اسکادرانها و بازسازی مرده فضایی هر دو با موتور داخلی فراستبایت ساخته شده بودند. آیرون من نخستین تجربهی این استودیو با یک فناوری خارجی خواهد بود. کلاوس همچنین افزود که آیرون من همچنان در مراحل اولیهی پیش تولید به سر میبرد که با توجه به انتشار مرده فضایی تنها 9 ماه پیش، کاملاً منطقی به نظر میرسد.
در گذشته انتقادات فراوانی به موتور بازیسازی فراستبایت ایای، به دلیل مشکلات ایجاد شده در بازیهایی همچون مس افکت: آندرومدا (Mass Effect: Andromeda) و انتم (Anthem) وارد شده بود. حتی تا حدودی مسئول تعطیلی استودیو ویسرال گیمز (Visceral Games) در سال 2017 نیز دانسته میشد. در حالی که موتیو با استفاده از فراستبایت توانسته بود موفقیتهایی همچون جنگ ستارگان: اسکادرانها و بازسازی مرده فضایی را تجربه کند، انتخاب آنریل انجین 5 برای آیرون من به نظر یک تصمیم درست میرسد. احتمالاً موتیو میتواند تجربیات خود در طراحی بخشهای پرواز و بیوزنی در بازی مرده فضایی را از فراستبایت به آنریل انجین 5 منتقل کند و در طراحی حرکات هوایی آیرون من به کار گیرد.
جالب خواهد بود ببینیم آیا این تغییر موتور از سوی موتیو، نشاندهندهی دور شدن کامل ایای از فراستبایت در آینده است یا صرفاً برای استفاده در مجموعه بازیهای ورزشی سالانهی ایای اسپورتس به کار خواهد رفت. با توجه به اینکه آنریل انجین 5 هماکنون یکی از جذابترین موتورهای بازیسازی برای توسعهدهندگان محسوب میشود، طرفداران شوالیهی آهنین مارول قطعاً از این تغییر استقبال خواهند کرد. البته با توجه به مراحل اولیهی توسعهی بازی،