تونی گولند، یکی از توسعهدهندگان سابق راکاستار که در ساخت چند نسخه از مجموعه بازیهای محبوب جی تی ای نقش داشته است، معتقد است که نقشه بازی جی تی ای ۶ باید کوچکتر و متمرکزتر از نسخههای قبلی باشد. او میگوید یک محیط بازی کوچکتر ولی پر از جزئیات، میتواند آن حس ناوبری قابل به یادماندن و گیمپلی لذتبخش را که در نسخههای اولیه جی تی ای وجود داشت، مجدداً احیا کند.
گرند تفت آتو یکی از محبوبترین و پرفروشترین مجموعه بازیهای ویدئویی تاریخ است و طرفداران سالهاست که منتظر معرفی رسمی نسخه ششم آن هستند. در حالی که راکاستار هیچ اعلام رسمیای در این باره نکرده، شایعات و نشت اطلاعات زیادی درباره جی تی ای ۶ منتشر شده است. بر اساس شایعات، گرند تفت آتو ۶ احتمالاً دو شخصیت قابل بازی خواهد داشت که الهام گرفته از زوج جنایتکار معروف بانی و کلاید هستند و یکی از این شخصیتها برای اولین بار در این سری، یک زن خواهد بود. همچنین گفته میشود مکان بازی به شهر مایامی الهام گرفته وایس سیتی بازگردد که در بازیهای قبلی هم حضور داشته است.
البته بسیاری از طرفداران امیدوارند نقشه گرند تفت آتو ۶ حتی بزرگتر و گستردهتر از نسخههای قبلی باشد. اما تونی گولند معتقد است یک رویکرد متفاوت میتواند به نفع بازی باشد. او که در راکاستار به عنوان توسعهدهنده در ساخت عناوینی مانند گرند تفت آتو: لیبرتی سیتی استوریز، وایس سیتی استوریز و چایناتاون وارز دخیل بوده، میگوید یک نقشه کوچکتر میتواند باعث شود تا تمرکز بیشتری روی جزئیات و کیفیت محیط بازی وجود داشته باشد.
البته با توجه به ماهیت سری گرند تفت آتو، انتظار میرود نسخه آینده هم یک شهر بزرگ و پرجزئیات را شبیهسازی کند. اما توصیه یکی از توسعهدهندگان قدیمی و باتجربه این مجموعه میتواند برای طراحان بازی جدید قابل توجه باشد. آنها میتوانند با الهام از نظر گولند، یک نقشه نسبتاً کوچکتر اما بسیار فشرده و پرجزئیات طراحی کنند که علاوه بر حفظ کیفیت، به بهبود تجربه کاربری و قابلیت اکتشاف بیشتر هم کمک کند. تا زمانی که نسخه بعدی جی تی ای معرفی نشده، نمیتوان با قطعیت درباره جزئیات آن اظهارنظر کرد. اما به نظر میرسد سازندگان احتمالاً ترکیبی از عناصر آشنا و نوآورانه را برای جذابیت هرچه بیشتر بازی به کار خواهند گرفت.
منتقدان معتقدند با توجه به موفقیت چشمگیر قسمتهای قبلی، انتظارات برای عنوان بعدی این مجموعه فوقالعاده بالا است. راکاستار باید علاوه بر بزرگتر کردن نقشه و محتوا، نوآوریهایی هم در گیمپلی و داستان بازی اعمال کند تا بتواند طرفداران را غافلگیر کند. به هر حال تا زمانی که جزئیات بیشتری از جی تی ای ۶ فاش نشده، صحبتها درباره آن تنها در حد حدس و گمان خواهد بود. آنچه مسلم است اینکه عرضه این بازی یکی از مهمترین و پرهیجانترین رویدادهای صنعت گیم در سالهای آینده خواهد بود و طرفداران با ناصرین توقع منتظر آن هستند.
گفتنی است که تونی گولند علاوه بر فعالیت در راکاستار، سابقه کار بر روی پروژههای مطرح دیگری همچون لیمبو و ویچر ۳ را نیز در کارنامه دارد. بنابراین نظرات او درباره طراحی نقشه و بهینهسازی تجربه کاربری در بازیهای بزرگ، قطعاً حائز اهمیت است. البته برخی کارشناسان معتقدند نباید صرفاً به دنبال کوچکتر کردن نقشه بود، بلکه باید به طراحی منسجم و هوشمندانه آن توجه کرد. به عنوان مثال اگر نقشه دارای بخشهایی باشد که به راحتی قابل دسترسی نیستند یا کاربرد چندانی در پیشبرد بازی ندارند، میتوان آنها را حذف کرد تا فضا متمرکزتر شود. یکی دیگر از پیشنهادات، افزودن سیستم حمل و نقل عمومی گستردهتر در نقشه است تا بازیکنان بتوانند به راحتی و سریع به نقاط مختلف سفر کنند. این امر باعث میشود نقشه کوچکتر به نظر برسد زیرا فاصلهها کاهش مییابد.
در کنار اندازه نقشه، تراکم فعالیتها و محتواهای آن نیز حائز اهمیت است. نقشهای که پر از ماموریتها، اتفاقات غیرمنتظره و جزئیات جالب باشد، حس اکتشاف و غافلگیری را بهتر منتقل میکند و انگیزه بازیکن برای گشت و گذار در آن بیشتر خواهد بود. در مورد داستان بازی هم شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه قرار است دو شخصیت قابل بازی وجود داشته باشد که یکی از آنها یک زن است. این موضوع میتواند تنوع بیشتری به روند بازی بدهد و زوایای تازهای از داستان را نمایان سازد. البته هنوز هیچ چیز به طور قطعی تأیید نشده است.
آنچه مسلم است اینکه عرضه جی تی ای ۶ یکی از مهمترین رویدادهای صنعت بازی در سالهای آینده خواهد بود و انتظارات از آن بسیار بالاست. تیم سازنده باید با در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و البته خواست طرفداران، محصولی عالی تولید کند تا بتواند جایگاه این مجموعه محبوب را در صدر بهترین بازیهای تاریخ تثبیت نماید. باید دید آیا سازندگان میتوانند با الهام از نقاط قوت قسمتهای پیشین، اثری خلق کنند که هم از نظر فنی و گرافیکی در سطح بالایی باشد و هم گیمپلی و داستانی جذاب و نوآورانه داشته باشد. آینده نزدیک مشخص خواهد کرد که آیا سازندگان موفق به این امر خواهند شد یا خیر.