شرکت Epic Games سازنده بازی محبوب فورتنایت اخیرا تصمیم گرفته بود تا محدودیتهای سنی جدیدی را برای استفاده از برخی پوستهها (Skin) در حالت Creative این بازی اعمال کند. اما این تصمیم با واکنش شدید منفی بازیکنان مواجه شد و شرکت Epic Games مجبور به عقبنشینی و لغو این محدودیتها شد. دلیل اصلی نارضایتی بازیکنان از اعمال ناهماهنگ این محدودیتها بود. به عنوان مثال، پوستههایی مانند Leon S. Kennedy، Claire Redfield و Agent Peely که کاملا بیضرر به نظر میرسیدند، مشمول ممنوعیت شده بودند؛ در حالی که پوستههای ترسناکتری همچون Michael Myers همچنان آزاد بودند.
این موضوع باعث خشم و نارضایتی گستردهای در بین بازیکنانی شد که پول واقعی خود را صرف خرید این پوستهها کرده بودند. آنها خواستار بازپرداخت هزینه پوستههای خریداری شده خود شدند که دیگر امکان استفاده از آنها وجود نداشت. در نهایت، پس از مواجه شدن Epic Games با واکنشهای شدید منفی بازیکنان و درخواستهای فراوان آنها برای استرداد وجه، این شرکت تصمیم گرفت تا تغییرات ایجاد شده در خصوص محدودیتهای سنی پوستهها را لغو و منتفی اعلام کند. در توییت اخیر حساب رسمی فورتنایت، Epic Games اعتراف کرده است که برنامه ارائه شده آنها برای پوستهها و رتبهبندی سنی آنها، واکنش مثبتی در بین بازیکنان برانگیخته و “هدفگذاری درستی نداشته است.”
این شرکت افزوده که هماکنون در حال بررسی گزینههای جایگزین بهتری برای حل این مشکل است که امیدوار است بتواند آنها را در قالب یک رویداد بزرگ درون بازی معرفی کند. اگرچه Fortnite توسط تعداد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان بازی میشود و طبیعی به نظر میرسد که نیاز باشد تا از آنها در برابر محتواهای نامناسب حفاظت شود، اما بازیکنان بالغ فراوانی نیز دارد که خواهان محدودیتهای غیرضروری نیستند. عدهای از بازیبازان درخواست دارند تا سیستمی منطقیتر و کمتر محدودکننده طراحی شود که بدون ایجاد مشکل برای استفاده همه گروههای سنی بتواند عمل کند. بنابراین هنوز باید منتظر ماند و دید Epic Games در بلندمدت چگونه به این درخواستها و انتقادات واکنش نشان خواهد داد. زیرا هیچ برنامه مشخصی برای آینده بازی فورتنایت از سوی این شرکت اعلام نشده است.
علاوه بر Fortnite، سایر شرکتهای تولیدکننده بازیهای آنلاین محبوب نوجوانان نیز با موضوع حفاظت از کودکان در برابر محتواهای نامناسب و آسیبرسان دست و پنجه نرم میکنند. به عنوان مثال شرکت سازنده پلتفرم بازی Roblox که عمدتاً مخاطبان کودک و نوجوان دارد، نیز اخیراً با شکایت گسترده والدین عدهای از بازیکنان نوجوان مواجه شده است. آنها مدعی هستند که ابزارهای فیلترینگ به کار برده شده توسط این شرکت، کافی نیست تا به طور مؤثری از بازیکنان زیر 18 سال در برابر آزار و اذیت حفاظت کند. بنابراین مشخص است که تعادل بین محافظت از کاربران نوجوان و حفظ رضایت بازیکنان یک چالش اساسی برای تولیدکنندگان بازیهایی همچون Fortnite و Roblox به حساب میآید که هر دو پایگاه بسیار وسیعی از مخاطبان جوان دارند.
باید دید در ماهها و سالهای آینده، این شرکتها چگونه به دنبال یافتن راه حلی برای این معضل خواهند بود تا کاربران خردسال خود را تا حد امکان از خطرات احتمالی مصون نگاه دارند، بدون آنکه این امر باعث ایجاد محدودیتهای غیرضروری برای سایر بازیکنان شود. فورتنایت سابقه طولانی در انجام همکاری با برندها و آثار محبوب سرگرمی دارد که به طور معمول مورد استقبال بازیکنان قرار گرفته است. به عنوان مثال در گذشته این بازی فصلهای متعددی را بر پایه داستان برندهای پرطرفداری همچون Marvel، DC Comics و Star Wars برگزار کرده است.
البته گاهی اوقات نیز شاهد بروز واکنشهای منفی نسبت به برخی از تصمیمات Epic Games بودهایم. به عنوان نمونه، زمانی که این شرکت تصمیم گرفت تا رباتهایی به جنگل بازی اضافه شوند که با حمله و تیراندازی به بازیکنان، آنها را از بازی خارج کنند. این موضوع با واکنش شدید بازیبازان مخالف روبرو شد و Epic Games مجبور شد پس از مدت کوتاهی رباتها را حذف نماید. به نظر میرسد تصمیم اخیر در خصوص محدود کردن برخی پوستهها نیز، دوباره با مقاومت و انتقادات شدید بازیکنان مواجه شده است. البته خوشبختانه Epic Games به موقع اشتباه خود را درک کرده و اقدام به عقبنشینی و لغو این تغییرات نموده است.
از سوی دیگر، شرکت سازنده فورتنایت همواره سعی داشته در کنار جذب برندهای سرشناس، به صدای بازیکنانش نیز گوش دهد. برای مثال، زمانی که طرفداران این بازی خواستار بازگشت نقشه آرایش کلاسیک Fortnite شده بودند، Epic Games با وجود مخالفت اولیه، سرانجام تصمیم به بازگرداندن نقشه اصلی با عنوان “کلاسیک کنار نهاده شده” گرفت که مورد استقبال فراوانی قرار گرفت.
بنابراین به نظر میرسد تعامل با بازخوردهای مثبت و منفی بازیکنان و در نظر گرفتن نظرات آنها در تصمیمگیریها، یک رکن مهم برای موفقیت طولانی مدت فورتنایت بوده است. البته لازم است تا Epic Games ضمن شنیدن صدای بازیکنان، به صورت حرفهای در مورد صحت و سقم ایدهها و پیشنهادها قضاوت کرده و تنها در صورتی که واقعاً به نفع پیشرفت و غنیسازی تجربه بازی باشد، آن را پیادهسازی نماید.