چندی پیش، اخبار و شایعاتی در مورد جهتگیری کلی مس افکت 4 منتشر شد که نشان میدهد این بازی قرار است به ریشهها و المانهای کلیدی موفقیت سهگانه اصلی این مجموعه برگردد.
به نظر میرسد سازندگان BioWare تصمیم گرفتهاند درسهای لازم را از شکست نسبی “Mass Effect: Andromeda” آموخته و بکوشند تا وفاداری به ریشهها را با نوآوری و خلاقیت در این اثر جدید ترکیب کنند. گفته میشود مس افکت 4 قرار است به سبک داستانمحور بازیهای اصلی برگردد و بر صحنههای پرکشش اکشن و المانهای جهان باز محدودتری تمرکز کند. این خبر برای طرفداران سرسخت این مجموعه که از “Mass Effect: Andromeda” راضی نبودند، بسیار خوشحالکننده است.
آنها امیدوارند که در این بازی جدید شاهد بازگشت شخصیتهای کاریزماتیک، تأکید قوی بر انتخابهای بازیکن، و گیمپلی هیجانانگیز اکشن سوم شخص – که از ویژگیهای برجسته محبوب سهگانه اول بودند – باشند. طبق شایعاتی که منتشر شده، حتی احتمال بازگشت “Commander Shepard” به عنوان شخصیت اصلی نیز وجود دارد. البته BioWare هنوز به طور رسمی در این باره اظهارنظر نکرده است.
اما اگر این شایعات درست باشند و مس افکت 4 واقعاً قصد داشته باشد به ریشههای موفقیتآمیز خود بازگردد، میتوان امیدوار بود که این بازی تازهنفس توانایی بازگرداندن این مجموعه محبوب به اوج شکوه گذشتهاش را داشته باشد. البته پر واضح است که BioWare نمیتواند صرفاً به تکرار الگوهای گذشته بسنده کند. آنها باید نوآوری و خلاقیت را نیز در این اثر به کار گیرند تا بتواند انتظارات بالای مخاطبان کنونی را – که طی 15 سال گذشته شاهد پیشرفت چشمگیر صنعت بازیهای ویدئویی بودهاند – مرتفع سازد.
ترکیب خلاقانهای از عناصر آشنا و کارکرده گذشته با مکانیکها و المانهای نوآورانه میتواند فرمول موفقیت برای احیای دوباره یکی از بزرگترین فرنچایزهای تاریخ بازیها باشد. البته همه چیز در هالهای از ابهام قرار دارد و جزئیات چندانی از بازی جدید منتشر نشده است. BioWare در گذشته نشان داده که توانایی بینظیری در خلق داستانهای پیچیده و شخصیتهای فراموشنشدنی دارد. اما شکستهای اخیر مانند “Mass Effect: Andromeda” و “Anthem” نشان میدهد که حتی بزرگترین استودیوها هم میتوانند گاهی اشتباهات بزرگی مرتکب شوند.
با این حال، علاقمندان و طرفداران پروپاقرص این مجموعه، که خاطرات زیادی را با آثار پیشین آن سپری کردهاند، همچنان با امید و آرزوی بازگشت موفقیت و شکوه گذشته، منتظر اطلاعات بیشتری از بازی جدید هستند. بر اساس برخی شایعات، قرار است مس افکت 4 چند سال پس از پایان سهگانه اصلی (و البته پس از وقایع بازی “Mass Effect 3”) اتفاق بیفتد. این یعنی احتمال دارد شاهد ظهور مجدد برخی شخصیتهای آشنای قدیمی باشیم. البته هنوز مشخص نیست که آیا کماندر شپرد نیز به این مجموعه بازخواهد گشت یا خیر. با توجه به پایانهای متفاوتی که بازی “Mass Effect 3” داشت، این موضوع میتواند کمی پیچیده باشد.
اما اگر شپرد در بازی جدید حضور داشته باشد، BioWare باید راهحل خلاقانهای برای پوشش دادن تمام حالتهای ممکن پایان بازی قبلی پیدا کند. یکی دیگر از جنبههایی که مورد توجه قرار گرفته، ارتباط احتمالی “Mass Effect 4” با عناوین دیگری مانند سری بازیهای “Dragon Age” است که آن هم از آثار معروف و محبوب BioWare به شمار میرود. گفته شده که شاید شاهد اتفاقاتی باشیم که پیوند میان این دو مجموعه را تقویت کند. البته هنوز معلوم نیست این ارتباط چقدر عمیق خواهد بود، اما ایده جذابی به نظر میرسد.
علاوه بر این، ظاهراً قرار است در مس افکت 4 شاهد طراحی مراحل و محیطهای بسیار بازتر و گستردهتر نسبت به گذشته باشیم. البته BioWare میداند که نباید المانهای جهان باز را بیش از حد تقویت کند تا تمرکز اصلی بر روی داستانگویی قوی باقی بماند. اما ظاهراً قصد دارد تا حدودی رویکرد خود را در این زمینه تغییر دهد. در مجموع، با وجود ابهاماتی که همچنان پیرامون جزئیات “Mass Effect 4” وجود دارد، خبرها و شایعات منتشر شده امیدوارکننده به نظر میرسند و نشان میدهند شاید این بار BioWare بتواند درسهای لازم را از تجربیات گذشته اعم از موفقیتها و شکستها آموخته باشد.