کپکام پس از مدتها سکوت، در یک پخش زنده 15 دقیقهای، جزئیات و ویژگیهای جدید بازی مورد انتظار “دراگونز داگما 2” را برای علاقهمندان این سری فاش کرد. این بازی که قرار است در تاریخ 22 مارس 2024 منتشر شود، داستانی موازی با نسخه اول دارد و شخصیت اصلی بازی یعنی “آریزن” در میانه کشمکش قدرت بین دو پادشاهی انسانها و موجودات نیمه انسان نیمه حیوان گرفتار میشود.
یکی از نکات کلیدی این نمایش 15 دقیقهای، معرفی “شغل” تازهای به نام “شعبدهباز” بود که آریزن میتواند در اختیار بگیرد. شعبدهباز از طریق ابزارهایی مانند بخوردان، توانایی ایجاد توهم و حمایت از سایر افراد گروه را در نبرد دارد. علاوه بر این، برای اولین بار امکان انتخاب نژاد “Beastren” برای شخصیت آریزن وجود خواهد داشت که البته نیازمند حضور یکی از همراهان به عنوان مترجم جهت ارتباط با NPCهاست. طبق گفته میزبانان این پخش زنده، بازی در مرحله آخر توسعه قرار گرفته و آماده انتشار در تاریخ اعلام شده است.
پس از گذشت بیش از 10 سال از انتشار نسخه اول و یک دهه انتظار طرفداران، کپکام وعده میدهد که درگونز داگما 2 حداقل از نظر میزان محتوا 4 برابر نسخه قبلی باشد. در کنار این موضوع، سیستم شخصیسازی گستردهتر، تنوع بیشتر شغلها و موجودات، و سازوکار هوش مصنوعی پیشرفتهتر برای همراهان آریزن از دیگر ویژگیهایی هستند که میتوان به آنها اشاره کرد. البته سوال اصلی این است که آیا این بازی موفق میشود پس از یک دهه انتظار، رضایت کامل طرفداران پروپاقرص خود را فراهم آورد؟ آیا کپکام توانسته رویکرد مناسبی را در زمینه طراحی روند بازی، داستانگویی، و مکانیکهای گیمپلی اتخاذ کند؟
باید منتظر ماند و دید آیا عناصری مانند لحن تاریک، جهان عظیم، سیستم مبارزات لذتبخش، شخصیسازی گسترده، و طراحی موجودات خلاقانه که از ویژگیهای برجسته نسخه اول بودند، در این قسمت نیز به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفتهاند یا خیر. هرچند با توجه به سابقه درخشان کپکام در زمینه ساخت نسخههای بعدی برای مجموعههای محبوبش مانند رزیدنت ایول، میتوان امیدوار بود که درگونز داگما 2 نیز بتواند به انتظارات بالا پاسخ دهد، اما باز هم باید تا زمان عرضه بازی صبر کرد.
یکی دیگر از جنبههای جالب توجهی که در این پخش زنده به نمایش درآمد، امکان انتخاب نژاد الف برای شخصیت اصلی بازی بود. البته این موضوع نیازمند داشتن یکی از همراهان به عنوان مترجم زبان الفی است تا بتوان با NPCهای الف ارتباط برقرار کرد. این موضوع نشاندهنده توجه ویژه سازندگان به جزئیات و عمق بخشیدن به داستان و المانهای دنیای بازی است. همچنین نبرد با یکی از هیولاهای جدید به نام Talos که به نظر میرسد غولی بشرنما و ساخته شده از جنس سنگ و فلز است، در این ویدیو نمایش داده شد. ظاهر و طراحی این موجود کاملاً حماسی و در عین حال ترسناک به نظر میرسد و قطعاً نبرد با آن چالشبرانگیز خواهد بود.
از دیگر دشمنان جدید این قسمت میتوان به موجودی به نام Dullahan اشاره کرد که بیسر بوده و با یک شمشیر داس میجنگد. طراحی این موجود نیز ترسناک و در عین حال زیباست و نشان از خلاقیت هنرمندان کپکام دارد. از دیگر ویژگیهای جدید این قسمت میتوان به بهبود سیستم روز و شب، اضافه شدن جزئیات بیشتر به محیطهای طبیعی، تنوع بخشهای ماجراجویی و اکتشاف، سفرهای دریایی و زیرزمینی، و همچنین ارتقای سیستم مبارزات و حرکات شخصیتها اشاره کرد. با توجه به تأکید مکرر سازندگان بر اینکه اندازه نقشه و دنیای بازی حداقل 4 برابر نسخه اول خواهد بود، میتوان انتظار داشت تا حد زیادی محیطهای متنوعتر و وسیعتری را تجربه کنیم. البته باید دید آیا این گسترش کمی محیطها، با کیفیت و جزئیات کافی همراه بوده است یا خیر.
در مجموع به نظر میرسد عناصر و ویژگیهای بسیار زیاد و گستردهای برای این بازی در نظر گرفته شده است. حال باید منتظر ماند و دید آیا تیم توسعه موفق شده است تا تمام این عناصر را به شکلی متوازن، هماهنگ و لذتبخش در کنار هم جای دهد یا خیر. از سوی دیگر، توجه ویژه به بخش چندنفره و آنلاین بازی که از ویژگیهای مورد انتظار طرفداران بود اما در این نمایشچیزی درباره آن بیان نشد، کمی نگرانکننده است. باید دید آیا کپکام برای بخش چندنفره بازی برنامه ویژهای داشته یا تمرکز اصلی بر روی تکنفره بوده است.
در مجموع، با وجود نکات مثبت بسیار، هنوز نمیتوان با قاطعیت درباره موفقیت یا عدم موفقیت این بازی در برآورده کردن انتظارات اظهارنظر کرد و باید تا زمان عرضه و دریافت نقدها و بازخوردهای کاربران صبر نمود. امیدواریم کپکام بتواند طعم شیرین موفقیت را پس از یک دهه تلاش و انتظار طولانی، بار دیگر با دراگونز داگما 2 بچشد.