یک ثبت اختراع جدید از شرکت بازیسازی سونی نشان میدهد که این شرکت قصد دارد سیستمی طراحی کند که سبک بازی کردن بازیکنان را تجزیه و تحلیل کرده و بازیهایی را بر اساس سلیقه آنها پیشنهاد دهد. این سیستم قرار است نحوه بازی کردن فرد در یک بازی خاص را بررسی کرده و بر اساس آن، بازیهای دیگری از همان سبک و ژانر را به عنوان پیشنهاد به بازیکن معرفی کند. این سیستم تا حد زیادی شبیه به سیستمهای پیشنهاد فیلم و سریال در سرویسهای استریم ویدیو مثل نتفلیکس است که بر اساس سلیقه کاربر، محتواهای جدیدی را پیشنهاد میدهند.
به عنوان مثال اگر بازیکنی علاقه بیشتری به مبارزات تن به تن، کاوش محیط و داستانگویی در بازیهای نقشآفرینی اکشن داشته باشد، بازیهایی مثل اسکایریم، ویچر و دارک سولز به او پیشنهاد خواهد شد. یا اگر بازیکنی به سبک نقشآفرینی ژاپنی علاقه نشان دهد، بازیهایی مثل فاینال فانتزی، پرسونا و نیروانا به او معرفی میشود. این ثبت اختراع بخشی از تلاشهای سونی برای ارائه تجربه بازی شخصیسازیشدهتر است. سونی میخواهد با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژیهای نوین، تجربه بازی کردن را برای کاربران لذتبخشتر کند. این سیستم میتواند به بازیکنان کمک کند تا بازیهای بیشتری از ژانر موردعلاقه خود را کشف نموده و از بازیهای جدید مطلع شوند.
البته هنوز مشخص نیست سونی چه زمانی قصد دارد این سیستم را به صورت عملیاتی در کنسولهای خود پیادهسازی کند. اما با توجه به روند فزاینده شخصیسازی تجربه بازیهای ویدیویی، بعید به نظر میرسد سونی این زمینه را مورد غفلت قرار دهد. ثبت اختراعهای اخیر سونی نشان میدهد این شرکت به دنبال ارتقای سطح سرگرمی و متناسبسازی بازیها با سلیقه بازیکنان است. باید منتظر ماند و دید آینده چه خلاقیتهای جدیدی را از سونی شاهد خواهیم بود.
البته این سیستم پیشنهاد بازی بر اساس سبک بازیکن، مزایا و معایبی دارد. از جمله مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کشف بازیهای جدید: با استفاده از این سیستم، بازیکنان میتوانند بازیهای جدیدی را که شاید تا به حال ندیده بودند، کشف کنند.
- صرفهجویی در زمان: دیگر نیاز نیست بازیکنان ساعتها وقت خود را صرف جستجوی بازیهای جدید کنند، سیستم بر اساس سلیقه آنها بازی پیشنهاد میکند.
- تجربه بهتر بازی: بازی کردن بازیهای متناسب با سبک بازیکن، میتواند تجربه بهتری را ارائه دهد.
اما از سوی دیگر، محدود کردن بازیکن به سبک خاصی از بازیها میتواند معایبی نیز داشته باشد:
- محدودیت در کشف بازیهای جدید: این سیستم ممکن است باعث شود بازیکنان کمتر بازیهایی خارج از سبک موردعلاقه خود را تجربه کنند.
- کاهش خلاقیت در بازی: تکرار بازی در یک سبک خاص میتواند باعث کاهش خلاقیت و تنوع در بازی شود.
- عدم تناسب با سلیقهی در حال تغییر بازیکن: سلیقه بازیکنان ممکن است با گذر زمان تغییر کند، اما سیستم بر اساس الگوی قبلی پیشنهاد میدهد.
به هر حال به نظر میرسد سونی باید تعادلی بین پیشنهاد بازیهای مرتبط و تنوع بخشیدن به تجربه بازیکن ایجاد کند تا کاربران هم بتوانند از مزایای شخصیسازی بهرهمند شوند و هم از کشف بازیها و ژانرهای جدید لذت ببرند. باید دید سونی چگونه این سیستم را بهینه میکند تا بتواند تجربهای جذاب و لذتبخش برای گیمرها فراهم کند. در هر حال، اقداماتی مثل این ثبت اختراع نشان میدهد غولهای صنعت بازیسازی در تلاشاند تا راههای نوین و خلاقانهای برای متناسبسازی تجربه بازی با سلیقه گیمرها بیابند.